Už viackrát sa ma začínajúci copywriteri pýtali, ako sa prezentovať a ako si vytvoriť vlastný web. Dokonca aj nedávno som opäť riešila túto tému, čo ma priviedlo k myšlienke napísať o tom článok a pomôcť tak aj ďalším, ktorí majú záujem o tvorbu webovej stránky.

Na internete existuje množstvo návodov, ako na to, a okrem toho nie som žiadny technický guru, ani programátor, takže základ prebehnem len vo všeobecnosti a venovať sa budem najmä tvorbe contentu. Tieto informácie ti môžu pomôcť v prípade, ak si copywriter, ale takisto môžu pomôcť aj komukoľvek inému.

  • Chceš si vytvoriť online portfólio?
  • Si bloger, ktorý túži po vlastnej webovej stránke?
  • Zakladáš si webovú stránku a nevieš, ako na to?
  • Alebo jednoducho potrebuješ napísať content na web svojho klienta?

Spísala som pre teba akýsi návod na to, ako si vytvoriť webovú stránku, ako nezabudnúť na nič podstatné a najmä, ako svoj už vytvorený web doplniť o hodnotný obsah.

Tvorba webovej stránky – postup krok za krokom

Mnoho ľudí si myslí, že vytvoriť webovú stránku musí byť náročné. Samozrejme, chce to svoje úsilie, no dá sa to aj bez toho, aby si ovládal kódovanie v HTML, CSS či iných jazykoch. Ja veru nie som žiadny programátor, ale s menšou pomocou som to zvládla. 🙂 Ak teda potrebuješ jednoduchý web, vieš si ho do pár dní vytvoriť aj sám, a to pri nízkych nákladoch (ktoré spomeniem nižšie).

Webové stránky zadarmo – áno, alebo nie?

Keď už je reč o nízkych nákladoch, možno si sa stretol aj s reklamami na weby zadarmo. Existujú platformy, na ktorých sa vieš registrovať a vybrať si nejakú šablónu, do ktorej následne budeš tvoriť obsah. Môžeš mať napríklad koncovku blogspot.com, s ktorou mám osobné skúsenosti. V rokoch 2013 a 2014 som na tejto platforme totiž blogovala a prispievala tam svojimi básňami a krátkymi poviedkami. 🙂

Nevýhodou týchto platforiem je však to, že nejde o tvoju vlastnú doménu. Nevýhoda je to najmä v prípade zháňania klientely, nakoľko doména vanekova.sk vyzerá dôveryhodnejšie ako vanekova.blogspot.com. Takisto ti tam môžu hocikde napchať reklamu, s ktorou nič neurobíš. Musíš ju tam mať, a pritom nikdy nevieš, koho cez ňu vlastne podporuješ.

Môj názor

Za mňa teda free webová stránka môže byť, ale skôr v prípade, že chceš skúsiť blogovať a ešte presne nevieš, akým smerom sa chceš vydať. Ja som mala viacero takýchto webov zdarma, no všetko to boli hobby smery, ktorými sa nepotrebujem prezentovať a od ktorých som sa neskôr odpichla k tvorbe vlastných webových stránok.

Doména a webhosting

Ak si sa rozhodol pre platenú webovú stránku, je na rade zriadenie si domény a webhostingu. Doména je názov stránky, cez ktorý ťa môžu ľudia na internete vyhľadať a webhosting je prevádzka webovej stránky, vďaka ktorej tvoj web funguje.

Aj doménu, aj webhosting, si môžeš kúpiť cez niektorú z hostingových spoločností. 

Ja som najskôr začínala u Webhouse, no časom som prešla do Websupport kvôli prehľadnejšej komunikácii a jednoduchšiemu získaniu SSL certifikátu (ktorý ešte neskôr spomeniem).

Výber domény

Vieš už, aký bude mať tvoja nová stránka názov? Ak áno, treba si zistiť, či nie je doména už obsadená. Ak nie, máš vyhraté. Ak áno, bohužiaľ musíš vymyslieť niečo iné.

Pri výbere domény sa je dobré sústrediť na dve veci:

  • ako sa bude volať
  • akú bude mať koncovku

Môžeš si dať svoje meno alebo priezvisko, ako som to urobila ja a mnoho ďalších. 🙂 Najmä, ak chceš zo svojho mena urobiť svoju značku, prípadne chceš prosto propagovať svoje služby či produkty.

Ak chceš vytvoriť vlastnú značku, treba si vymyslieť názov, zistiť, či už sa niekde nepoužíva, a následne môžeš použiť ten. Pri vymýšľaní názvu si však daj pozor, aby nebol príliš dlhý a aby bol ľahko zapamätateľný.

Čo sa týka koncovky, na Slovensku je asi najlepšie používať koncovku .sk. Existuje však už aj množstvo iných koncoviek, vďaka ktorým sa môžeš odlíšiť. Ak chceš so svojím webom vstúpiť na medzinárodný trh, najlepšie je vybrať si koncovku .com. 

Ja mám napríklad dve domény s koncovkou .sk a tretiu, magazín o bývaní, mám s koncovkou .in. Až neskoro som zistila, že ide vlastne o indickú koncovku, a teda môžem mať problém s vyhľadávaním, ale ešte je to príliš čerstvé na to, aby som vedela, akú neplechu to vlastne narobilo či narobí. 🙂

Výber webhostingu

Výberom domény všetko len začalo. Teraz potrebuješ webhosting, teda priestor na serveri, kde budú všetky tvoje dáta uložené a vďaka ktorému bude tvoj web fungovať. Aj tu máš na výber hneď niekoľko možností, a to u niekoľkých hostingových spoločností. 

Web vanekova.sk stojí na webhostingu The Hosting od Websupport. Mám na ňom 3 GB priestor, 1 doménu a e-mailovú databázu s neobmedzeným počtom emailov. Práve vďaka tomu mi vieš napísať na mail lesana@vanekova.sk. 🙂 Presnejšie ide o hosting, kde je rovno predinštalovaný WordPress, čo je výborné, ak sa nechceš trápiť s inštaláciou a optimalizáciou.

Redakčný systém

Keď už som spomenula WordPress, ide o redakčný systém, na ktorom je postavených naozaj mnoho webových stránok, okrem iného aj tie moje. Vďaka nemu si vieš vytvoriť stránku podľa svojich predstáv, pričom je to naozaj jednoduché.

Redakčný systém potrebuješ, no nemusíš sa rozhodnúť práve pre WordPress. Zase máš mnoho možností. Osobne som sa stretla iba s WordPress, takže sa ti k iným neviem vyjadriť.

Tento systém si buď musíš nainštalovať (cez wordpress.org), alebo ho dostaneš k webhostingu. Jednoduchšie je, samozrejme, mať ho už v rámci webhostingu, ale všetko záleží od toho, akú možnosť si vyberieš.

Poznámka: Na svoj web sa potom budeš môcť kedykoľvek prihlásiť, a to veľmi jednoducho. Do vyhľadávača napíšeš nazovstranky.sk/wp-admin/ a zadáš svoje údaje. Tie údaje, ktoré si si zvolil pri inštalácii WordPress. 

Téma

Konečne sa môžeš pýšiť svojím vlastným webom s vlastnou doménou, webhostingom a redakčným systémom. Teraz prichádza na rad kreatívna časť, s ktorou sa bude treba vyhrať. Tá ma osobne pri všetkých weboch bavila najviac. 🙂

Začneme teda pri výbere témy.

V prípade tém máš dve možnosti:

  • témy zadarmo
  • platené témy

Väčšinou máš na WordPress už nejaké neplatené témy predinštalované. Ak nemieniš použiť žiadnu z nich, je lepšie ich postupne vymazať. Najskôr si ale nájdi tú, s ktorou chceš pracovať.

Podľa toho, čo od stránky očakávaš, si vieš vybrať z platených, ale aj neplatených tém. Neplatené témy majú väčšinou jednoduchý dizajn a pár vecí, ktoré si vieš prispôsobiť. Platené témy, naopak, bývajú podrobnejšie naprogramované, bývajú častejšie aktualizované, vieš sa s nimi viac vyhrať a prispôsobiť si ich. A dokonca vraj majú aj vyššiu bezpečnosť a rýchlosť načítania.

Vanekova.sk si fičí na platenej šablóne Divi. Denník som mala najskôr na neplatenej téme, bohužiaľ si už nespomeniem názov, ale neskôr som prešla na Divi, nakoľko sa mi s ňou veľmi dobre pracuje. Magazín o bývaní stojí tiež na platenej šablóne.

Vsuvka – čo robiť, kým nie je stránka hotová

Kým nemáš stránku vyšperkovanú a nechceš ju pustiť do sveta, je dobré skryť ju pred vyhľadávačmi. Nikto tak neuvidí tie Lorem Ipsum textíky, ktoré bývajú u návrhov už zvykom, a ani prípadné nepodarky. Nastavenie témy, tvorba contentu a jeho následné nahodenie na web budú minimálne pár dní trvať, takže kým to nemáš všetko kóšer, je lepšie to pred svetom ukryť.

Svoju stránku skryješ v Nastaveniach – Čítanie, kde stačí začiarknuť možnosť „Vypnúť indexovanie vašej stránky vyhľadávačmi“. Keď už budeš mať web hotový, nezabudni dať stránku zase indexovať. 🙂

Základné nastavenia témy

Aby bolo všetko, ako má byť, poriadne si prejdi celú tému so všetkým, čo ponúka. 

  • Zmeň si Slogan z „Len ďalšia WordPress stránka“ na niečo výstižné.
  • Nahoď si na stránku logo, ak ho už máš vytvorené.
  • Pozri si nastavenie trvalých odkazov (nech sú výsledné linky bez zbytočných čísel).
  • Nainštaluj si potrebné pluginy (napríklad anti spam, Google Analytics pre získavanie dát, kontaktný formulár, cookie notice a ďalšie).

O nastaveniach témy by sa dalo hovoriť donekonečna, nakoľko si môžeš vybranú tému upraviť podľa svojich predstáv a podľa jej dostupných možností. Zmeň si podľa seba farby, celkový dizajn, ale aj rôzne maličkosti. Najlepšie je ísť postupne po ovládacom paneli a jedno po druhom si web pomaličky prispôsobovať. Tak by si nemal na nič zabudnúť.

SSL certifikát

Dnes už veľmi dôležitým krokom, ktorý treba pri tvorbe stránky urobiť, je získať SSL certifikát. Je to bezpečnostný certifikát, vďaka ktorému bude tvoj web bezpečný a označený ako dôveryhodný. 

Tento certifikát zabezpečuje dátovú komunikáciu medzi tvojou stránkou a jej návštevníkmi. Vďaka nemu zabrániš zneužitiu osobných údajov či hesiel a pri svojej webovej adrese budeš mať krásny zelený zámoček. Webové prehliadače tak nebudú mať problém pustiť na tvoj web návštevníkov.

Ako som už spomenula, pre Websupport som sa rozhodla aj kvôli SSL certifikátom. Cez nich je totiž veľmi jednoduché ho získať a pár klikmi tak urobiť zo svojho nechráneného HTTP webu chránený a dôveryhodný HTTPS web.

Cookies

Nezabudni ani na Cookies, teda tie sušienky, ktorými dávaš návštevníkom webu najavo, že používaš tieto súbory. Pri načítaní tvojej stránky musí človeku vyhodiť oznámenie, že používaš Cookies a musí mať možnosť sa cez toto oznámenie dostať k informácii, čo presne robíš s jeho údajmi, za akým účelom a podobne. 

Existujú na to pluginy, napríklad Cookie Notice, vďaka ktorým si vieš oznámenie o ochrane osobných údajov nastaviť oveľa jednoduchšie. Vieš si vybrať, aký bude mať vyskakovacie okno dizajn a nastaviť si jeho umiestnenie, prelink na podstránku o Pravidlách bezpečnosti a ochrane súkromia a všetko podstatné.

Tvorba contentu na tvoju webovú stránku

Keď už máš stránku vytvorenú, môžeš na ňu začať nahadzovať obsah. Možno už máš niečo pripravené a možno ešte len dumaš nad tým, čo by si tam tak mohol dať. V tomto ti poradím hlavne jedno základné pravidlo.

Cez svoju webovú stránku poskytuješ ľuďom potrebné informácie.

Táto veta znie veľmi jednoducho a možno si povieš, no veď jasné. Mnohí ľudia však pri tvorbe contentu na svoj web zabúdajú na jednu vec. Píšu to pre seba a nemyslia na to, že to majú písať pre druhých.

Samozrejme je rozdiel, za akým účelom si si webovú stránku vytvoril. Ale ak cez ňu chceš predávať napríklad svoje služby, je vhodné prispôsobiť si web tak, aby v ňom ľudia našli všetky informácie, čo potrebujú. Poďme si to vysvetliť priamo na príkladoch.

Členenie a názvy podstránok

Všimni si screenshot mojej hlavnej stránky. Je členená na Projekt vanekova.sk, Copywriting služby, Referencie, Blog a Kontakt. 

Toto členenie som vytvorila tak, aby bolo prehľadné a aby návštevníci webu vedeli, čo ich na jednotlivých stránkach čaká. Tieto podstránky mali najskôr iné názvy, ale zmenila som ich kvôli SEO, o ktorom sa dozvieš viac v mojom poslednom článku.

Poradie podstránok som riešila nasledovne:

  • Projekt vanekova.sk je prvý, pretože sú v ňom základné informácie o mojej osobe a o tom, čo a prečo robím.
  • Copywriting služby je podstránka, kde sa potenciálny klient dozvie, čo všetko poskytujem a za aké ceny.
  • Referencie sú mojím portfóliom, kde mám okrem referencií od klientov aj sekciu Napísali o mne/Spomenuli moju tvorbu.
  • Na podstránke Blog píšem o copywritingu, slovenčine a veciach, ktoré mi prídu v tomto odvetví dôležité, a takisto sa cezeň vieš prekliknúť na môj podcast.
  • Kontakt som dala nakoniec, pretože ľudia sú už zvyknutí, že ho tam nájdu. Nebudem ich predsa zbytočne mýliť. 🙂

Pri tvorbe contentu treba myslieť nielen na to, aké informácie poskytneš, ale aj ako ich poukladáš. Web by mal byť prehľadný a pre užívateľa jednoduchý.

via GIPHY

Kľúčové slová

Všetky texty, ktoré sa na webe nachádzajú, by mali obsahovať kľúčové slová, a to najmä kvôli vyhľadateľnosti. Ak by ťa človek chcel nájsť na internete, čo by mal podľa teba zadať?

Ja sa sústredím na slová ako copywriter, copywriting, tvorba textu a podobne.

Najmä v prípade, ak ideš tvoriť profesionálny web, ktorý ponúka nejaké služby či produkty, je vhodné poznať kľúčové slová či dokonca frázy, pod ktorými ich ľudia vyhľadávajú.

Na čo ešte nezabudnúť

Každá webová stránka by mala obsahovať sekciu, v ktorej sa návštevník webu dozvie:

  • kto si, a teda tvoj príbeh či príbeh tvojej firmy
  • ako mu môžeš pomôcť
  • čo všetko robíš
  • kde sídliš, nejaký kontakt

V prípade, ak si tvoríš web najmä za účelom blogovania, nezabudni na členenie jednotlivých tém, ktorým sa mieniš venovať a následnému zaraďovaniu článkov k príslušným témam, aby ich ľudia vedeli jednoduchšie nájsť. To isté ale platí vlastne pri každom blogu. 🙂

Celková investícia do webovej stránky vanekova.sk

Ako som už na začiatku spomenula, webovú stránku si vieš vytvoriť aj za pomerne nízke náklady. Aby si mal akú-takú predstavu, pripravila som ti také zhrnutie mojich počiatočných a následne ročných nákladov.

Počiatočné náklady (s DPH)

  • doména vanekova.sk vo Webhouse – 9,48 eur/rok
  • hosting OPTIMUM vo Webhouse – 51,70 eur/rok

Tej ceny za hosting sa zbytočne neľakaj. Tento web som zakladala už v roku 2017, ešte predtým, než som vôbec začala rozmýšľať nad tým, že by som raz mohla podnikať. Navyše, vo Webhouse som si platila zbytočne drahý hosting, nakoľko som vôbec nevedela, aký potrebujem a, samozrejme, som si nedala poradiť a prosto si radšej priplatila, veď keby náhodou. 🙂 Až pri prechode do Websupport som už viac riešila, čo skutočne potrebujem a čo mi netreba.

TIP: V prípade, že sa rozhodneš pre platenú šablónu, závisí od konkrétnej témy, koľko ťa vyjde. Niektoré si platíš na rok, ale väčšinou si ich vieš kúpiť za jednorazový poplatok.

Ročné náklady (s DPH)

Tieto náklady majú mierne pohyblivú cenu, a tak som ti porovnala minulý rok s týmto rokom:

  • doména vanekova.sk 
    • minulý rok som za doménu zaplatila 15 eur
    • tento rok budem za doménu platiť 12,50 eur
  • hosting
    • minulý rok som zaplatila za hosting 24,44 eur
    • tento rok ma hosting vyšiel na 27,54 eur

Ako môžeš vidieť, nie je to až taká horibilná suma. Navyše, keď si vezmeš všetky pozitíva, ktoré ti to môže priniesť, neváhala by som. Osobne som so svojím výberom domény aj hostingu spokojná.

Zmena mena po svadbe

Jediné, čo som chvíľu riešila, bola zmena mena po svadbe. Nechcela som totiž meniť celú svoju značku, doménu aj všetko naokolo, no takisto som nechcela mať dve priezviská, prípadne si nechať iba svoje rodné meno. Vyriešila som to teda tak, že som si zmenila iba obchodné meno, a to na Lesana Šišková – vanekova.sk. Každý ma tak vie priradiť k mojej webovej stránke a zároveň som nestratila svoje meno, ktoré som si toľko budovala.

Zviditeľni sa vďaka vlastnej webovej stránke

Viem, vyzerá to, že je toho veľmi veľa a že to potrvá, ale verím, že to v priebehu pár dní či týždňov zvládneš. Osobne to bol pre mňa naozaj výborný pocit, keď som mala svoj prvý web hotový a mohla som ho spustiť. 🙂

Je to síce len začiatok dlhej cesty, no opäť raz si sa naučil niečo nové a máš ďalšiu skúsenosť, ktorá ti môže pomôcť k ceste za tým, čo chceš. Dúfam som teda na nič nezabudla, ale keby čokoľvek, vieš, kde ma nájdeš.