Tvorba kvalitného a originálneho obsahu je dôležitým prvkom, bez ktorého sa v online marketingu nezaobídeš. O content marketingu ako takom si už pravdepodobne počul a aj slová ako copywriting či copywriter ti sú známe. Čo je ale SEO a prečo je SEO copywriting a SEO copyediting taký dôležitý?

V tomto článku sa ti pokúsim vysvetliť, ako funguje SEO optimalizácia, prečo je dôležité tvoriť kvalitný obsah a navyše ti dám niekoľko tipov, vďaka ktorým urobíš z dobrého textu ešte lepší. 🙂

Čo je SEO?

Takzvaná SEO optimalizácia je súhrn postupov, ktorými optimalizuješ svoju webovú stránku pre internetové vyhľadávače, ako je napríklad Google. Tieto metódy ti vedia zabezpečiť postup vo výsledkoch vyhľadávania a tvoj web sa tak dostane na vyššie pozície. To znamená vyššiu návštevnosť. Okrem toho zvýšiš aj dôveryhodnosť a konkurencieschopnosť svojej stránky. Kto by to nechcel, však? 🙂

O tom, ako presne funguje SEO optimalizácia, sa môžeš dočítať napríklad v článku Ako začať so SEO optimalizáciou od marketingovej agentúry Digital Partner. Ja prejdem rovno k SEO copywritingu a SEO copyeditingu.

SEO copywriting vs. SEO copyediting

Na začiatok treba poznamenať, že oba pojmy označujú prácu s textom. Aj SEO copywriting, aj SEO copyediting má za úlohu optimalizovať obsah tak, aby bol zaujímavý ako pre čitateľov, tak aj pre internetové vyhľadávače. V čom sa teda líšia?

SEO copywriting

Copywriting je o tvorbe originálnych a kvalitných textov. Spojením so SEO však vzniká pridaná hodnota, ktorú sa osobne snažím vkladať do každého článku. Výsledkom tohto spojenia je kvalitne spracovaný obsah, ktorý zaujme ako čitateľov, tak aj internetové vyhľadávače.

Pri tvorbe obsahu sa z pohľadu SEO vychádza z analýzy kľúčových slov. Ak ti ju aj klient neposkytne, vieš si ju sám spracovať. Táto analýza by mala zahŕňať hlavné kľúčové slová, ich synonymá a vedľajšie kľúčové slová či iné príbuzné výrazy.

Aj keď to v tejto chvíli môže znieť zložito, nie je to až tak ťažké. Keď zistíš, ako na to, začneš to využívať automaticky.

Takisto na to netreba pozerať ako na nejaké nutné zlo. To, že sa zameriaš na kľúčové slová, ešte neznamená, že musíš tvoriť obsah, ktorému bežný človek neporozumie. V prvom rade píš pre ľudí a až potom pre vyhľadávače. 

TIP: Osobne to robím tak, že sa zameriam na hlavné kľúčové slová, potom, ako článok napíšem, si ho upravím podľa SEO a následne doupravujem posledné chybičky krásy. 🙂

Ďalší TIP: Pri tvorbe obsahu nezabudnite na tvorbu meta titulku, popisu či na alternatívne popisky obrázkov v texte. Takisto by mali obsahovať hlavné kľúčové slovo.

Na tvorbu SEO titulkov a popisov používam Yoast SEO 🙂

Potrebujem SEO copywriting?

Z predošlých viet už asi vieš, že SEO copywriting je viac ako potrebný. Najmä, ak podnikáš a využívaš pri svojom podnikaní online marketing. 

Keď sa to tak vezme, dnes už je na internete takmer každý podnikateľ, pričom každý sa snaží presadiť a dostať sa k svojim zákazníkom. Všetci túžime byť na prvých priečkach, no to, že sa tam dostaneme, ešte neznamená, že sa tam aj udržíme. Čo z toho vyplýva? SEO optimalizáciu potrebuje každý web. 🙂 

Aby som ale bola konkrétnejšia, poviem ti príklady, na ktorých pekne vidno, kedy webstránka urýchlene potrebuje SEO optimalizáciu.

  • nízka pozícia v internetových prehliadačoch
    • tvoj, alebo klientov web sa pri zadaní hlavných KW nachádza až niekde na 60-tej strane v Googli
    • jednotlivé podstránky a články webu majú tiež mizernú pozíciu
  • počet konverzii
    • podstránky, ktoré ti majú priniesť zákazníkov, majú nízku konverziu
  • nízky priemerný čas strávený na stránke
    • priemerný čas strávený na stránke je len niekoľko sekúnd

Ak si zistil, že tieto čísla naozaj nie sú práve najlepšie, nebuď smutný. Ešte stále to vieš zmeniť. 🙂 V prípade, že sú tieto čísla dobré, no pri určitých článkoch či podstránkach prudko klesajú, tieto texty je potrebné minimálne prerobiť.

Pri prerábaní sa zameraj najskôr na podstránky, ktoré majú v nákupnom procese kľúčovú úlohu. Väčšinou ide o hlavnú stránku a stránku s konkrétnymi službami či produktami, prípadne kontakt.

via GIPHY

SEO copyediting

SEO copyediting sa od SEO copywritingu líši v tom, že upravuješ už vytvorený text. V prípade, že nie je optimalizovaný, je potrebné doň doplniť kľúčové slová v takej miere, aby to bolo prirodzené pre čitateľov a zároveň vhodné z hľadiska SEO. Samozrejmosťou je aj gramatická a štylistická korektúra textu. Nech je to tip top. 🙂

TIP: Zameraj sa najmä na doplnenie KW do meta titulku a popisku, nadpisu, úvodu a záveru textu či do URL adresy.

Kedy zvážiť SEO copyediting

V prípade, že sa tvoj obsah ľuďom páči, no nie je optimalizovaný, je načase to napraviť. Keď už sa predsa páči, tak nech sa dostane k čo najväčšiemu publiku. 

Takisto aj v tomto prípade hrá významnú úlohu miera okamžitých odchodov. Ak toto číslo nie je vysoké, viete, že je text kvalitný. Treba ho len vyšperkovať, aby sa páčil aj vyhľadávačom.

TIP: Z praxe viem, že SEO copyediting sa oplatí najmä v prípade článkov na blogu. Správnym doplnením KW ho tak môžete posunúť na vyššie priečky vo vyhľadávači a dopriať mu tak viac prirodzenej (organickej) návštevnosti.

Ako na kvalitný obsah pre ľudí, aj vyhľadávače

Keď ma klient osloví s ponukou na tvorbu textu, očakáva kvalitný obsah. Aj preto sa vždy snažím napísať to tak, ako by som to písala pre seba. Všetko, čo tvorím, by teda malo spĺňať určité kritériá. Aké to sú?

Informačná hodnota

V prvom rade by mal mať text výpovednú hodnotu. Čím viac kvalitných a podstatných informácií, tým lepšie.

Rozsah

Pri písaní článkov na blog je vhodné, aby mal aspoň 3 normostrany. Ak píšeš na tému, pri ktorej má konkurencia články o rozsahu 5 a viac normostrán, článkom s menším rozsahom sa mu nevyrovnáš, nieto ešte, že by si ho v pozíciách predbehol.

Príklad: V praxi sa mi stalo, že klient požadoval článok o rozsahu 1 až 2 NS, no sama som mu vysvetlila, že by to vzhľadom na konkurenciu a SEO optimalizáciu nemalo zmysel. Dohodli sme sa na primeranej alternatíve, ktorá by mala splniť svoj účel.

Kľúčové slová

Ako som už povedala, dôležité je držať sa analýzy kľúčových slov a v prípade, že nie je k dispozícii, vytvoriť si ju. Netreba si však spraviť analýzu o 300 slovách a všetky ich použiť. To nie. Zameraj sa na slová, ktoré majú viac ako 10 vyhľadávaní mesačne a tie najvyhľadávanejšie sa snaž použiť viackrát.

Formátovanie

Nadpis, podnadpisy, normálny text. Každý článok by mal mať nadpis a pár podnadpisov. Tie sa dokonca ešte delia, čo sa dá výborne využiť. Formátovanie si vieš pozrieť v každom mojom článku, stačí si pozrieť aj tento.

Nadpis by mal byť ako Nadpis 1 a úvod by mal byť súhrnom toho, čo čitateľov v článku čaká. Nasleduje obsah bohatý na informácie s členením hlavné podnadpisy (nadpis 2) a ďalšie členenie (nadpisy 3, 4 a podobne). Končí sa, samozrejme, zhrnutím.

  • pri písaní nepoužívaj prehnane dlhé vety či nepochopiteľné súvetia
  • používaj bold a označuj ním podstatné informácie či kľúčové slová
  • podčiarknutý text je dobré použiť iba pri odkazoch, aby si čitatelia nemýlili obyčajný text s interným či externým prelinkovaním

Obrázky, fotky, videá a iný obsah

Najlepšie, čo môžeš urobiť pre svoj web, je vytvoriť si vlastné obrázky a fotografie. Ak nimi ale nedisponuješ, môžeš použiť aj obrázky z free fotobánk, prípadne si zaplatiť členstvo v platených fotobankách. Niektoré fotobanky predávajú obrázky aj samostatne, bez toho, aby si im musel mesačne platiť. Záleží, ako ti to vyhovuje.

V prípade videí je zase najvhodnejšie mať vlastný YouTube kanál a materiál, s ktorým sa dá pracovať. Môžeš ale kľudne odkazovať aj na cudzie videá. Ich majitelia sa isto nebudú sťažovať. 🙂

TIP: Ako si môžeš všimnúť, ja rada používam aj screenshoty a GIFká. Príde mi to ako zaujímavé ozvláštnenie, ktoré odľahčí celkový článok. Navyše, screenshoty sú výborné pre lepšiu predstavivosť toho, čo chcem vyjadriť.

Tvor pre ľudí a upravuj pre vyhľadávače

Sám to poznáš. Nájdeš článok so zaujímavým nadpisom a pútavým obrázkom. Klikneš naň, očami skroluješ nadpisy, podnadpisy a vyboldované slová či slovné spojenia. Ak ťa niečo zaujme, prečítaš si viac. 

Neviem, či to tak robíš aj ty, ale ja určite. A preto sa tomu snažím prispôsobiť texty, ktoré píšem. Aby ľudia vedeli, čo ich v článku čaká a aby sa sami rozhodli, čomu dajú prednosť. Pretože neprehľadný text číta asi málokto.


Až keď som s textom spokojná po obsahovej stránke, až potom sa začnem venovať jeho optimalizácii. Pretože v prvom rade by sme mali texty tvoriť pre ľudí, a až potom pre vyhľadávače. Prvé priečky nám totiž nepomôžu, ak obsahu nikto neporozumie. 🙂