Chceš dať o sebe vedieť a získať z internetu viac zákazníkov? Tvor obsah. Kvalitný, pútavý, prosto taký, aký ľudí zaujme. Pravidelným publikovaním článkov sa ti totiž ponúkajú ďalšie príležitosti, ako rozšíriť povedomie o svojej značke, produktoch či službách. Aké ďalšie výhody má založenie firemného blogu a čo všetko tým dokáže tvoja firma získať?

Prečo mať vlastný firemný blog

Už v článku Ako si vytvoriť webovú stránku spomínam, že ak chceš uspieť v online svete, doména a kvalitný webhosting či  dobre nastavené cookies a SSL certifikát ti stačiť nebudú. Samozrejme je to všetko dôležité a existuje ďalších xy vecí, ktoré netreba podceniť. No na to, aby sa tvoj web objavil vo výsledkoch vyhľadávania v Google či iných vyhľadávačoch, najlepšie na prvých stránkach, potrebuješ ten správny content.

Benefity firemného blogu

Hľadáš dôvod, prečo investovať svoj čas a peniaze do tvorby contentu na svoj web? Dám ti ich hneď niekoľko, a to určite nejaké aj zabudnem. 🙂

Čo sa stane, ak na svoj web pritiahneš ľudí zaujímavým a užitočným obsahom:

  • vybuduješ si hodnovernosť a autoritu vo svojej oblasti
  • práve kvalitné informácie ťa postavia do pozície odborníka v oblasti
  • tvoje články sa budú zdieľať a prinášať ti potenciálnych klientov na web aj mesiace po ich zverejnení
  • udržíš si vzťahy so svojimi zákazníkmi a cez články sa im budeš pripomínať
  • oslovíš ľudí v rôznych nákupných fázach
    • keď sa iba rozhliadajú po nejakom riešení, produkte či službe (SEE)
    • keď zvažujú nákup (THINK)
    • keď sú rozhodnutí, že nakúpia (DO)
    • keď už sú tvojimi spokojnými zákazníkmi a chceš sa im pripomenúť (CARE)
  • zlepšíš branding firmy (vnímanie firmy potenciálnymi a existujúcimi zákazníkmi)
  • získaš zdieľania na sociálnych sieťach či spätné odkazy z iných webov
    • tvorba kvalitných spätných odkazov ti pomôže pri linkbuildingu
  • teba/tvoju firmu budú pokladať za výborný a kvalitný zdroj informácií
  • vyhľadávače ako Google majú radi nový obsah
    • stránky s pravidelnou dávkou nového obsahu posúva vyššie vo vyhľadávaní
  • cez blog môžeš vypovedať svoj príbeh/históriu spoločnosti a podeliť sa o svoje úspechy či miľníky
    • svojím inšpiratívnym príbehom možno pomôžeš niekomu ďalšiemu ísť si za svojimi snami
    • ale pozor, aby tvoj článok nevyznel ako chvastanie
  • a určite sú aj ďalšie pozitíva blogovania, ktoré som nespomenula/zabudla na ne

Ako na kvalitný, pútavý a úspešný firemný blog

Dnes už má svoj blog mnoho firiem. Ako si pri toľkej konkurencii vybuduješ svoje postavenie? Skús sa odlíšiť. Reaguj na podnety svojich zákazníkov, na problémy vo svojom odbore a na ich následné riešenie.

Ako to robím ja

Pri tvorbe svojich článkov sa vždy snažím reagovať na to, čo ľudí zaujíma. Aj preto mi niektoré články prinesú stovky zhliadnutí mesačne. 

Zo začiatku som v článkoch riešila slovenskú gramatiku. Po čase sa ma však ľudia začali vypytovať na to, ako som sa stala copywriterom či aké výhody a nevýhody má práca z domu. Už po pár podobných otázkach som si uvedomila, že ľudia to naozaj chcú vedieť a tieto témy ich zaujímajú. A tak som napísala sériu článkov, v ktorých som reagovala na to, čo ľudí zaujímalo.

Aj k nápadu na posledný už spomínaný článok Ako si vytvoriť webstránku som sa dostala vďaka známemu, ktorý riešil tvorbu svojho nového webu a zaujímalo ho, ako som si vytvorila svoje webstránky.

Prečo je to dôležité

Práve tým, že vo svojom blogu reaguješ na otázky svojich čitateľov a klientov, prípadne aj potenciálnych zákazníkov, všetci títo ľudia prirodzeným spôsobom získajú dojem, že sa na teba môžu v prípade potreby obrátiť a že na tvojom webe nájdu všetko potrebné.

Osobne si myslím, že toto je dôvod, pre ktorý by človek mal začať podnikanie a pre ktorý by v ňom aj mal zotrvať. Začínala som blogom, vďaka ktorému som sa chcela s ľuďmi podeliť o svoj záujem o slovenskú gramatiku. Slovenčina je predsa tak krásny jazyk. 🙂 Ale späť k téme.

Ak na svojom webe budeš pomáhať ľuďom riešiť ich problémy z oblasti, v ktorej podnikáš, úspech ťa neminie. Dnes už ľudia vedia vycítiť, či ide človeku len o peniaze, alebo sa úprimne zaujíma a chce svojím podnikaním pomôcť aj druhým.

Ako na firemný blog – krok za krokom

Presvedčila som ťa a chceš si vytvoriť vlastný firemný blog? Možno to znie ľahko a možno sa ti to zdá priťažké. Aby som ti to uľahčila, zhrnula som niekoľko krokov, ktoré by si mal ešte predtým, ako začneš prispievať na svoj blog, minimálne zvážiť.

Zisti, komu budeš písať – cieľová skupina

Je výborné, že chceš začať písať, no vieš, pre koho vlastne píšeš? Kto je tvoja cieľová skupina? Čo tých ľudí zaujíma? Podľa svojej cieľovej skupiny si vieš vytvoriť persóny a prispôsobiť im svoj obsah. Viac o tom nájdeš v článku Základné pojmy v copywritingu.

Vymysli, o čom budeš písať – redakčný plán

Vymyslieť vhodné témy na písanie je niekedy náročnejšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. No nie je to nemožné. Na internete môžeš nájsť rôzne šablóny populárnych tém, no najlepšie je zistiť si, čo ľudí ohľadom tvojho odboru zaujíma a riadiť sa tým. 

Príklad:

Máš web o cvičení a ponúkaš v ňom služby fitness trénera a poradenstvo. Tvoj redakčný plán teda môže obsahovať:

  • tipy na cviky s vlastnou váhou
  • príbehy tvojich klientov a ich úspechy
  • rady, ako si zostaviť jedálniček podľa toho, či chcú ľudia schudnúť, alebo pribrať
  • a podobne

Najlepšie je čerpať z vlastných skúseností a inšpirovať sa aj obľúbenými článkami vo svojom odbore. Navyše, ak si vopred vypracuješ redakčný plán, napríklad aj na rok, ľahšie sa ti ho bude dodržiavať.

Porozmýšľaj, či máš na to čas – autor

Kto bude autorom článkov na tvojom firemnom blogu? Resp. kto ich bude písať? Áno, najlepšie je, ak články píše niekto z firmy, resp. ak si živnostník, píšeš si ich sám. No veľmi dobre viem, že sa to nie vždy dá stíhať.

V prípade, ak by si s blogom nestíhal, zachrániť ťa môže kvalitný copywriter, ktorý ti s písaním pomôže. Je pritom jedno, či máš vlastného copíka, alebo to necháš na externého. Najlepšie však je, ak pri písaní článkov čo najviac spolupracujete. Firemný blog tak bude autentický.

Dostaň to pred ľudí – reklama

Napísaním článku, jeho doladením, nahodením obrázkov, SEO optimalizáciou a ďalšími úkonmi to, bohužiaľ, nekončí. Aby sa tvoj obsah dostal k čo najväčšiemu publiku, potrebuješ ho propagovať. Máš pritom viacero možností:

  • sociálne siete (Facebook, Instagram, LinkedIn a pod.)
  • newsletter
  • platená reklama (Google Ads)

Pre každú oblasť podnikania sa hodí propagácia inou formou, no osobne mám veľmi dobré skúsenosti s propagáciou článkov cez sociálne siete.

Vyhodnoť svoje úsilie – štatistika

Aj napriek tomu, že do toho dáš všetko svoje úsilie, nemusí to vyjsť na prvýkrát. Niektoré veci prosto ľudí zaujmú viac a iné zase menej. Aj preto je vhodné po nejakom čase zistiť, ktoré témy ľudí zaujali, aké články boli obľúbené a zdieľané na soc. sieťach, ktoré si udržali pozornosť svojich čitateľov a aké propagačné kanály ti priniesli najviac dopytov/zákazníkov.
Všetko to vieš zistiť cez programy na zisťovanie návštevnosti, ako je Google Analytics.

Čomu sa vyhnúť pri tvorbe contentu na firemný blog

Je jednoduché dať pár rád o tom, ako čo robiť. No málokto ťa vopred upozorní na možné zákutia tvojho úsilia. Čomu by si sa pri tvorbe obsahu na firemný blog mal vyhnúť a akým chybám by si sa mal vyvarovať?

Článok bez výpovednej hodnoty

Určite si už narazil na článok, ktorý mal naozaj pútavý nadpis, no keď si sa naň preklikol, nič si vlastne nezistil. Alebo si hľadal nejakú informáciu, názov článku vyzeral, že v ňom nájdeš, čo hľadáš, no opak bol pravdou. To veru nepoteší.

Vyvaruj sa aj ty nezmyselným článkom bez výpovednej hodnoty. Aj by som napísala, že ich ľudia píšu len preto, aby bolo, ale aby bolo čo? Zlá reputácia? Týmto článkom prosto nerozumiem.

Príliš krátky článok

Písať krátke články nie je žiadny zločin. To netvrdím. Článok môže mať aj jednu normostranu (1800 znakov) a zároveň byť kvalitný a mať výpovednú hodnotu. Je to však skôr výnimka.

Stretla som sa (a aj sa stretávam) s klientmi, ktorí chcú krátke články na rozsiahle témy. Rozumiem, že majú nejaký budget, ktorý nesmú/nechcú presiahnuť, no investovať do článku o pár eur viac sa v tomto prípade naozaj oplatí. Najmä, ak má na danú tému konkurencia obsiahly článok s množstvom kvalitných informácií. V takom prípade by príliš krátky článok nemal šancu konkurovať, a to už len kvôli nedostatku priestoru.

Neosobný firemný blog

Ak chceš čitateľa zaujať, musí z tvojich článkov cítiť, že ich písal človek s podobnými názormi a problémami, niekto jemu podobný. Príliš veľa odborných názvov môže len odstrašiť a vyvolať dojem nadradenosti. Veď čítam tie články preto, aby som niečomu pochopila, niečo si objasnila, prípadne vyriešila, a nie, aby som musela ešte dohľadávať odborné výrazy v slovníku. Blog by mal prezentovať tvoje podnikanie a tvoju firmu, preto cezeň komunikuj tak, ako by si komunikoval aj napriamo so zákazníkom.

TIP: Máš už firemný blog, no zíva prázdnotou? Ak si sa pristihol pri tom, že už mesiace si na ňom nič nepublikoval, stačí opäť začať písať a vrátiť ho do hry.

Rada na záver – buď trpezlivý

Firemný blog je dôležitý, no netreba od neho očakávať okamžité výsledky. Je to dlhá cesta, plná objavovania a skúmania toho, čo nakoniec zaváži. Časom isto prídeš na to, ako tvoriť kvalitný a pútavý obsah s pridanou hodnotou, vďaka ktorému zvýšiš povedomie o svojej značke a prilákaš na svoj web nových zákazníkov. Držím palce. 🙂