Keď sa ma niekto opýta, čo robím a kde pracujem, nikdy presne neviem, čo odpovedať. Na otázku „Čo teraz vlastne robíš?“ odpovedám „Copywriting.“ a na „Kde robíš?“ odpovedám „Doma.“ alebo „V coworkingu.“

Reakciou na moje odpovede je väčšinou nechápavý výraz tváre a zdvihnuté obočie. Ani sa nečudujem. Sama som dlho nemala poňatia, že nejaký copywriting vlastne existuje. Vedela som, čo ma baví a čo chcem robiť, ale nevedela som, že to má nejaký odborný názov, ani to, čo všetko taký copywriting obnáša.

Ak teda aj teba baví písanie a chcel by si tvoriť texty s výpovednou hodnotou, si tu správne. Predstavím ti svoj vlastný pohľad na to, čo copywriting vlastne je, kto je copywriter a takisto ťa zoznámim s ďalšími základnými pojmami v tejto oblasti.

Čo je copywriting

Ak si pozrieš Wikipédiu, nájdeš tam krátku, no výstižnú odpoveď.

zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Copywriting

Copywriting je teda tvorba textov, ktoré sa využívajú najmä pre marketingové účely. Sú to texty, ktoré majú tvoj web, alebo web klienta, dostať vyššie v postavení na Google či v inom prehliadači. Texty, ktoré majú predať tvoj alebo klientov produkt či zvýšiť povedomie o tvojej alebo klientovej značke. Prosto texty, ktoré majú svoj účel.

Pre mňa je to tvorba textov všeobecne. Nezvyknem ľuďom nejak podrobne vysvetľovať, čo copywriting vlastne je. Poviem, že tvorím texty na webové stránky a väčšine to takto stačí. Ich ďalšia otázka je potom „A to ťa uživí?“ 😀 

Content marketing alebo obsahový marketing

Mnoho ľudí si myslí, že obsahový marketing a copywriting je jedno a to isté. Nie je to však pravda.

Ako hovoria v Content Marketing Institute, „Obsahový marketing je strategický marketing zameraný na vytváranie a distribúciu hodnotného, ​​relevantného a konzistentného obsahu na prilákanie a udržanie jasne definovaného publika – a v konečnom dôsledku na zvýšenie ziskovosti zákazníka.“

Obsahový marketing sa teda bez copywritingu síce nezaobíde, no okrem textov pracuje aj s ďalšími formami obsahu.

Kto je copywriter

Nebudem ti sem dávať ďalšiu poučku. Copywriter je prosto človek, ktorý tvorí texty. Môže písať texty na webové stránky, články a blogové príspevky, reklamné texty a takisto SEO popisky či PR články. 

Nech už píše čokoľvek, snaží sa čo najviac vyťažiť z poskytnutých informácií a z rešerše, ktorú si urobil. Výsledok by mal klienta prezentovať, prípadne predať jeho službu či produkt.

TIP: Ak ťa zaujíma môj príbeh, prečítaj si článok o tom, ako som sa stala copywriterom, prípadne si vypočuj podcast. 🙂

Sú ti niektoré pojmy, čo som spomenula, neznáme? Tak čítaj ďalej.

Základné pojmy v copywritingu

Povedali sme si, čo je copywriting a kto je copywriter. Zameriam sa teraz preto na samotnú prácu copywritera a pojmy, s ktorými sa stretávam na dennej báze.

B2C copywriting

B2C copywriting, inak zvaný aj ako „business to customer“, je o tvorbe textov pre koncových zákazníkov, resp. pre každého, kto má o danú tému záujem. V textoch sa môžeš stretnúť s emóciami či so slovnými hračkami.

B2B copywriting

B2B copywriting, inak zvaný aj ako „business to business“, je o tvorbe textov, ktoré necielia na koncového zákazníka. Cielia na riaditeľov, manažérov a firmy všeobecne. Slovník a celkové vyjadrovanie býva menej emočné, ako je to pri B2C copywritingu.

Ghost writer

Hovorí ti niečo pojem ghost writer? V praxi sa často stretávam s tým, že aj keď pre niekoho píšem, vo výsledku sa nikto nedozvie, že tie texty vyšli z mojej hlavy. Nie je to nič nové a ani nič špeciálne. Popravde je celkom bežné, že klient potrebuje napríklad priebežne dopĺňať obsah na svoj blog, no sám naň nemá čas. V takej chvíli prídu na rad služby copywritera, presnejšie ghost writera.

Kto je teda ghost writer? Copywriter, ktorý sa pod svoju prácu nemôže (prípadne nechce) podpísať, a teda píše v mene niekoho iného.

Predtým, než začneš písať

Ďalšie pojmy, ktoré si spomenieme, sa týkajú akejsi predprípravy na samotné písanie. Vďaka ich zapracovaniu posunieš svoje texty na vyšší level a dodáš im všetko, čo treba na to, aby z nich klient dlhodobo profitoval.

Zadanie a kľúčové slová

Na začiatku je vždy zadanie. V tom lepšom prípade sa dozvieš aj kľúčové slová a cieľovú skupinu, v tom horšom len nejaký názov článku, prípadne ti povedia iba názov klientovho webu. Nech už klient dodá akokoľvek hodnotný materiál, musíš sa s tým vysporiadať a vyťažiť z toho čo najviac.

Ak ti zrovna neposlal analýzu kľúčových slov, je vhodné mať na to nástroje a vytvoriť si ju sám. Existujú rôzne free nástroje ako Google Ads, ale aj platené nástroje (ktoré ale zvyknú mať aj obmedzenú skúšobnú verziu).

Cieľová skupina

Ako som už spomenula, pred písaním je vhodné vedieť, kto je tvoja cieľová skupina. Inak sa totiž budeš prihovárať mladým rodinám s deťmi a inak študentom. Pri väčšej cieľovke je samozrejmé, že nemôžeš vyhovieť všetkým, no vždy sa dá zistiť, ktoré kritériá sú pri cieľovej skupine zásadnejšie.

Persóny

Podľa cieľovej skupiny, pre ktorú píšeš, si vieš vytvoriť persóny. Sú to vlastne fiktívne osoby, ktoré si charakterizuješ podľa určitých kritérií. Tieto persóny by tak mali predstavovať tvojich budúcich čitateľov, a teda by si im mal prispôsobiť svoj obsah.

Tone of voice

Pri písaní je takisto dôležité aj to, aby mali texty už vopred ujasnený štýl komunikácie. Ak má firma svoj tone of voice, nemôžeš pre nich písať newsletter, články či statusy na sociálne siete bez toho, aby si vedel, akým štýlom ich písať. Všetko spolu musí pekne ladiť.

Rešerš

Už v začiatkoch som spomenula aj slovo rešerš. Ide o vyhľadávanie si podkladov a informácií, s ktorými budeš neskôr pri tvorbe textu pracovať. Máloktorý copywriter píše iba na témy, ktoré sú mu blízke a v ktorých sa vyzná. Aj preto je dôkladná rešerš základom pre kvalitný článok.

Písanie a tvorba textov – copywriting

Prepracovali sme sa k písaniu, kde nás čakajú ďalšie pojmy. Nie je totiž text ako text. 🙂

Normostrana

Vieš, čo je normostrana? Ide o štandardizovanú dĺžku textu, podľa ktorej si mnohí copywriteri naceňujú svoju prácu. Takisto klienti si často vopred naplánujú rozsah, ktorého by si sa mal držať. Koľko znakov má teda taká normostrana? Jedna normostrana zodpovedá 1 800 znakom vrátane medzier.

Párkrát sa mi už stalo, že chcel klient ušetriť a vtesnať všetky potrebné informácie do článku o rozsahu jednej normostrany. Koniec koncov by ale neušetril, ba skôr by si uškodil, nakoľko taký článok nie je vhodný napríklad ani z hľadiska SEO.

SEO copywriting

Keď už som spomenula SEO, je to takzvané „search engine optimization“, teda súbor techník, vďaka ktorým vyhodnotia vyhľadávače (napr. Google) klientov web ako relevantný a posunú ho smerom na prvé priečky.

TIP: Ak ťa zaujíma SEO optimalizácia a chceš sa o nej dozvedieť viac, odporúčam ti prečítať si článok Ako začať so SEO optimalizáciou.

Linkbuilding a PR

Tieto dva pojmy som zlúčila kvôli tomu, že spolu úzko súvisia. Linkbuilding je budovanie kvalitných spätných odkazov, vďaka ktorým sa tvoj web, prípadne web tvojho klienta, môže dostať na vyššie pozície vo vyhľadávačoch.

Tieto spätné odkazy môžu byť v rôznych formách, napríklad vo forme banneru, guest postu (hosťovského príspevku) či PR článku. Hosťovský príspevok je vo väčšine prípadov neplatený, pričom ty získaš spätný odkaz (pre seba alebo pre klienta) a web, pre ktorý ho píšeš, zase kvalitný obsah zdarma.

PR článok, inak zvaný aj ako „public relations“, je platená reklama vo forme článku na blog. Mnoho ľudí a firiem si taký PR článok predstavuje len ako rýchly spätný odkaz bez hodnoty. Nemusí to však tak byť a ani by to tak byť nemalo. 

Aj PR článok by mal mať výpovednú hodnotu, mal by zaujať a mal by byť uverejnený na kvalitnom portáli. Len tak sa táto platená forma reklamy naozaj oplatí a prinesie klientovi úžitok.

Copywriting do vrecka

Verím, že som ti týmto článkom pomohla získať aký taký prehľad o tom, čo copywriting je a čo všetko taká práca copywritera obnáša. Ak ti to aj náhodou znie zložito, ver tomu, že to tak nemusí byť. Všetko je o praxi a o tvojom prístupe. 🙂